Nye
reglementsbestemmelser for 2008
Innlegg i Reglementshjørnet i Hestesport. Gjengitt med tillatelse fra Torunn
Knævelsrud, leder TKr og Anne Buvik, ansv. red. for Hestesport.
KR 1 – GENERELT
Generelt
I
år er det hovedrevisjon av reglementene. De fleste endringene gjelder fra
01.04.2008. Unntaket er KR I – Generelt, som gjelder fra 5. mai, og KR IX –
Kjøring, som gjelder fra 1. mai. Alle gjeldende reglement ligger på
www.rytter.no, og de blir også trykt opp som hefter. KR I sendes som tidligere
til alle lisensierte ryttere og autorisert teknisk personell, mens den enkelte
utøver fra i år selv må bestille grenreglementene fra NRYFs sekretariat (se §
110).
I noen reglement er det gjort større endringer, i andre mindre. Alle
avsnitt med endringer er markert med loddrett strek i margen. Det er viktig at
både ryttere, teknisk personell, arrangører og andre som bestemmelsene kan ha
betydning for, holder seg oppdatert på gjeldende reglement. Nedenfor skal jeg
nevne de viktigste endringene i KR I.
Godkjent resultat
Begrepet ”godkjent resultat” er godt kjent i enkelte grener, mens andre har
etterlyst en definisjon. Begrepet har betydning f.eks. i forbindelse med
kvalifisering. Følgende definisjon er derfor tatt inn i § 121.16: ”En ekvipasje
har oppnådd godkjent resultat dersom den har gjennomført klassen/prøven
uten å bli eliminert eller utelukket. I dressurridning, voltige og
dressurkonkurranse i kjøring settes det dessuten krav til et minste oppnådd
poeng- eller prosentresultat, se grenreglementene.”
Barneidrett
Bestemmelsene om barn i § 122.2-4 er justert. Det er verd å merke seg at barn
kan delta i KM f.o.m. det år de fyller 11 år. Se også justering i § 148.1.c: I
ikke aldersbestemte klasser der barn (t.o.m. det år vedkommende fyller 12 år)
kan delta, er det vanlig rangering og premiering, men alle barn skal i tillegg
motta deltakersløyfe.
Farlig hest
Det hender at det oppstår potensielt farlig situasjoner hvis en hest ikke er
under tilstrekkelig kontroll på stevneplass. Ny § 122.10 fastslår at dommeren og
OD kan avbryte ritt, eliminere ekvipasje, nekte rytter eller andre å ri eller
leie hest på stevneområde, eller vise bort ekvipasje fra stevneplassen dersom
vedkommende behersker hesten så dårlig at det kan oppstå fare for vedkommende
selv, hesten eller andre hester og personer.
Kvalifisering og dispensasjon
TKr får jevnlig spørsmål om kvalifiserende effekt av resultater oppnådd i klasse
med for få startende til å regnes som offisiell klasse. Selv om en slik start
ikke gir en offisiell resultatliste, regnes likevel resultatet som
klassifiserende forutsatt at klassen ble avviklet under samme betingelser som en
offisiell klasse og resultatet kan dokumenteres (§ 126.2.e).
De senere årene har antall søknader om dispensasjon fra
kvalifiseringsbestemmelsene vært sterkt økende. Det har derfor vært ført en
grundig diskusjon i grenutvalgene og styret om i hvilken grad det skal være
mulig å gi slike dispensasjoner. Konklusjonen er at adgangen bør begrenses,
samtidig som kvalifikasjonskravene skal være så godt gjennomtenkt at de favner
de prestasjoner man ønsker å favne. Ny § 126.10 sier: Det gis ikke
dispensasjoner fra kvalifikasjonskravene for NM-J eller NM-P (herunder
langmesterskap) for noen gren. For andre alderskategorier og konkurranser kan
grenreglementene gi bestemmelser om, herunder forbud mot, dispensasjoner.
For sprang gis det i tillegg ikke gis dispensasjon fra generelle
bestemmelser om kvalifisering i § 258 pkt. 2. og 3.
For dressur er kravene til kvalifisering til NM skjerpet. Det gis
ikke dispensasjon fra kvalifiseringskravene (§ 471.1.b).
For feltritt er det innført nye og skjerpede krav til
kvalifisering. Legg spesielt merke til at ekvipasjen må oppnå kvalifisering i
ordinære sprangklasser både før første start i feltritt hvert år, og for
kvalifisering til nytt klassenivå (§ 522).
For voltige er de generelle kvalifikasjonskravene noe justert (§
723.2). For distanseritt er det endringer både i de generelle kravene og for NM
(§ 822.3 og 871).
Deltakelse utenom NRYFs stevner
TKr får jevnlig henvendelser om bestemmelsen i § 130.1.b) om adgang til å delta
i konkurranser arrangert av andre enn klubber tilsluttet NRYF. Bestemmelsen er
nå omformulert for å bli mer presis: Rytter som er medlem av en klubb tilsluttet
NRYF, kan delta i ridekonkurranser i Norge bare hvis en organisasjon som er
medlem av NRYF, er ansvarlig arrangør, eller stevnet er godkjent av FEI.
Deltakelse i andre land
Det er etter hvert mange ekvipasjer som starter i nasjonale stevner i andre
nordiske land. NRYFs sekretariat har ikke lenger kapasitet til å håndtere
påmeldinger til slike stevner, og kravet til påmelding via det nasjonale
forbundet er derfor strøket (§ 130.1.c).
Det er også mange ekvipasjer som deltar på internasjonale stevner. Slik
påmelding skal fortsatt gå gjennom NRYF, og sekretariatet bruker mye resurser på
dette. Det er derfor innført en ny topplisens for deltakelse på FEI stevner
(130.4.b). Tillegg 6 om deltakelse i utenlandske stevner er for øvrig helt
fjernet. Disse bestemmelsene ligger til de aktuelle grenutvalg og hører ikke
hjemme i KR.
Hestepass
Da myndighetene i 2005 innførte krav om at alle hester skal ha pass, hadde ikke
organisasjonene kapasitet til å utstede pass til alle som hadde behov for dette
innen en kort frist. NRYF har derfor i en overgangsperiode godtatt ID-kort som
var gyldige før passkravet kom. Nå er imidlertid dette unntaket fjernet, og
alle hester må ha gyldig hestepass for å kunne starte på NRYFs stevner (§
134.2).
Reaksjon ved ureglementert antrekk og utstyr
Det har vært etterspurt regler for reaksjon der ryttere bryter bestemmelser som
antrekk og utstyr. Ettersom ikke alle situasjoner er like, har det vært
vanskelig å formulere absolutte krav. Vi har derfor brukt ordet ”bør” i stedet
for ”må” i den nye bestemmelsen i § 135.9. Dette betyr at teksten i
utgangspunktet skal leses som en ”må-bestemmelse”, men at OD må bruke skjønn og
vurdere om det finnes grunn til å reagere mildere. Nærmere regler kan være gitt
i grenreglementene.
Bestemmelsen lyder:
a) Overtredelse vedrørende bestemmelsene
om sikkerhetshjelm (på norske stevner), sporer, pisk og fottøy
bør medføre sanksjon mot den som overtrer bestemmelsen. Dersom
overtredelsen skjer under start i klasse, skal ekvipasjen dessuten elimineres.
Dersom personen ikke starter hesten i konkurranse under stevnet og ikke er
myndig, kan sanksjon ilegges den startende rytteren. Også overtredelse av andre
bestemmelser om antrekk og utstyr som har betydning for sikkerhet, hestevelferd
eller rettferdighet, bør medføre sanksjon og eventuelt eliminering på
samme måte.
b) Overtredelser uten betydning for sikkerhet, hestevelferd eller rettferdighet
bør føre til sanksjon, men ikke eliminering.
Sponsoravtaler
Mange av våre utøvere er avhengige av sponsoravtaler for å kunne delta på ønsket
nivå. Det er viktig for disse å merke seg at bestemmelsen i § 138.1-2 om
markedsavtaler (før sponsoravtaler) er noe endret.
Stevnekategorier
I § 140.1.d) er det gjort justeringer i inndelingene av stevnekategorier for de
fleste grener – se tekst for den aktuelle gren i KR I.
Kapittel 4 om stevner har for øvrig fått ny paragrafinndeling, slik at
bestemmelser om force majeur er blitt en del av § 144 om proposisjoner.
Sanitet
Krav til sanitet ved stevner har vært diskutert gjennom flere år. Det er nå
bestemt at FS skal nedsette en gruppe for å se nærmere på spørsmålet. I første
omgang er det innført krav om en førstehjelpsansvarlig ved alle stevner.
Det er også gitt bestemmelser om minstekrav til førstehjelpsutstyr på
stevneplassen og til beredskapsnivå i forhold til vurdert risiko for skader (§
141.1 og 142).
Start utenfor konkurranse
Det er gitt ganske vid åpning for start utenfor konkurranse. Det er imidlertid
ikke tenkt at man skal kunne unngå kvalifiseringsregler ut fra ”faglig standard”
og som ivaretar hestevelferd og sikkerhet. Krav til kvalifisering er derfor
presisert i § 145.
Masterliste
Det har lenge vært et savn at opplysninger om lisensnummer og hestens avstamning
mm oftest ikke er å finne på startlistene. I flg ny § 147.4 det skal settes opp
en masterliste over alle starterklærte hester med lisensnummer og ryttere med
lisensnummer og klubb. Informasjon om hestenes alder, avstamning, oppdretter og
eier bør være med dersom dette er kjent. Utskrift av masterlisten skal slås opp
ved stevnesekretariatet og utdeles til Overdommeren.
Resultatlister
§
149 om resultatlister er justert og ryddet. Dersom man bruker HorsePro, bør man
ha grunn til å regne med at resultatlistene er korrekt satt opp.
Mesterskap
Ny § 150.9 presiserer at det i alle typer mesterskap alltid skal kunne kåres
bare én vinner av gull- sølv- og bronsemedaljen, om nødvendig ved omridning
mellom likeplasserte. Dette gjelder også statutter for KM og Klubb-M
Hallmesterskap og Innendørs-NM har hittil ikke hatt noen egen
omtale i KR. Det er nå rettet med ny § 151.1-2. Det er verd å merke seg at det
ikke kan avholdes både HM og INM i samme gren. Foreløpig er det bare for sprang
det er godkjent et INM.
Protest, eliminering og sanksjoner
Det har vært tvil om hvordan innbetalt gebyr ved innlegging av protest skal
behandles. Dette er nå omtalt i § 170.4 og 173.3. Hvis protesten avvises, skal
protestgebyret tilfalle arrangøren. Innbetaling og eventuell tilbakebetaling av
protestgebyret skal være beskrevet i dommerrapporten.
En eliminering er ingen sanksjon. Dersom en protest mot eliminering
blir tatt til følge, vil ikke rytteren ha oppnådd noe dersom det ikke foreligger
noe resultat. Ny § 172.1.b sier derfor: Dersom det er tvil om hvorvidt
elimineringen er korrekt, og det ikke går ut over sikkerhet eller hestevelferd,
skal ekvipasjen få fullføre rittet før det tas en beslutning om eliminering. I
§ 172.2 er det presisert at det bare kan ilegges én sanksjon for ett og samme
reglementsbrudd.
Doping
Fra 2008 gjelder en ny norsk forskrift om doping av hest, som pålegger
organisasjonene å utarbeide eget dopingreglement. § 177 om doping av hest er
derfor blitt sterkt forkortet. Detaljerte dopingbestemmelser for hest under
NIF/NRYF blir ikke lenger å finne i KR, men i egne bestemmelser på NRYFs
nettsider. Endringen angår også § 193.
Stevnepoeng
Bestemmelser for stevnepoeng og championat (Kap 8) er justert for de fleste
grener. Se nærmere de aktuelle paragrafer.
Veterinærtjenester
Under § 190 om bestemmelser om veterinærtjenester og andre relevant steder i KR,
er Husdyrloven erstattet med Matloven, og Distriktsveterinæren erstattet med
Mattilsynet. Dette skyldes omorganiseringen av det offentlige veterinærvesen og
ny lovgivning i 2004.
NM for fjordhest
I
Tillegg 1 – Statutter for NM for fjordhest er det ganske mange endringer. De
bestemmelsene er aktuelle for, må lese dem nøye.
Ponni
§
123.1.b presiserer nå at konkurranseponni må ha gyldig norsk målekort.
Bestemmelsen i Tillegg 2-7 om stevnemåling av ponni er videreført.
Teksten er imidlertid justert slik at den ligger så tett opp til
FEI-bestemmelsene som mulig, men likevel med nasjonale tilpassinger. Legg merke
til nye bestemmelser om skoing: Ponnien skal presenteres for måling med samme
beskjæring og skoing (inkludert såler og annet som bygger høyde, eventuelt
uskodd) som den skal bruke under konkurransen. Etter at konkurransen har
startet, kan sko og såler o.l. ikke skiftes og høver ikke beskjæres uten
skriftlige tillatelse fra OD. Det kan ikke byttes til sko eller såler o.l. som
er tykkere enn dem ponnien ble målt med før konkurransen. Skrubrodder av vanlig
type kan likevel settes inn etter måling.
Teknisk personell
§
166 om dekning av utgifter er justert, men inneholder ingen prinsipielt nye
bestemmelser.
Det har vært reist spørsmål om hvorvidt norsk autorisert personell
må være medlem av klubb tilsluttet NRYF. Dette er nå presisert i Tillegg 5-1.2.
Det er årlig en del personell som unnlater å innrapportere praksis
slik de er pålagt. Tillegg 5-1.3 fastslår nå at ved manglende innrapportering av
praksis i 2 år, faller autorisasjonen automatisk bort, og vedkommende må
eventuelt søke autorisasjonsmyndigheten om fornyet autorisasjon.
Muligheten for dispensere fra øvre aldersgrense på 70 år er
fjernet. Etter oppnådd aldersgrense kan personell likevel fortsatt benyttes som
medlem i appellkomité frem til fylte 80 år.
Det er noen justeringer for flere av bestemmelsene om grendommere.
Ny 2.b om sprangstildommere og 4.b om ryttertestdommere er tatt inn. Relevant
personell og dommerkomiteer må sette seg inn i disse.
Dispensasjoner, protester, klager og anker
Nytt Tillegg 6 omhandler søknader omdispensasjon. Beskrivelsen er i tråd med
gjeldende praksis og bygger på vanlig forvaltningsrett i det offentlige. Krav
til søknaden, prinsipper for å gi dispensasjon og klagerett over vedtak er
nærmere behandlet.
Tillegg 10 om behandling av protester, anker og klager etter
stevne er også ny, med krav til opplysninger, prosedyre og klagerett. Også denne
beskrivelsen er i tråd med gjeldende praksis og bygger på vanlig
forvaltningsrett i det offentlige.
NYE DRESSURPROGRAM
Nytt programhefte med dressurprogram for spesialdressur er allerede sendt ut.
Gjeldende program med innholdsfortegnelse ligger også på
www.rytter.no. Hele 11 program er nye eller endret. Det er viktig at arrangører
bruker og rytterne lærer seg de programmene som er godkjent pr 01.04.2008. LB:2
og LB: 3 er sterkt omarbeidet. Dessverre er det sneket seg inn en feil i navnene
i programheftet (1999 i stedet for 2008), men dette er korrekt i
innholdsfortegnelsen og i protokollene på nett.
FEIs unghestprogrammer skal ikke lenger ha øvelserkarakterer, men
bare ”Alment inntrykk” i tråd med FEI.
LC: 2 og LA:4 er justert, og i LA:4 er nå tillatt bisling bare
trinse. Både MB:0 og MB:1 har valgfritt trinse og kandar. MB:1 er også en del
omarbeidet. Med denne justeringen får man en mer naturlig overgang fra de
vanskeligste LA-programmene til de letteste MB-programmene.
MA:1 2008 er et helt nytt program bygget over et amerikansk
program, som tilbyr en myk introduksjon til Prix St.Georges-nivå. Legg spesielt
mekre til det nye begrepet ”arbeidspiruett”, som også har fått en egen omtale i
KR IV.
Torunn Knævelsrud
Leder Teknisk komité reglement
Sprangreglement
Dressurreglement
![Linker](_derived/linker.htm_cmp_tron010_hbtn.gif)
|